Project Brede Reus Amsterdam opgeleverd
In de Amsterdamse Noorderstraat is deze maand het nieuwe onderkomen van de Brede Reus in gebruik genomen, een combinatie van basisschool en voor- en naschoolse opvang. . De nieuwe school is het resultaat van een transformatie van een gebouw met een bewogen verleden. De van oorsprong 17e-eeuwse wevershuizen, van architect Philips Vingboons, zijn in de vorige eeuw samengevoegd tot een kantoorgebouw.
Bij deze operatie was veel van de oorspronkelijk monumentale waarde verloren gegaan, alleen de voorzijde is daarbij in tact gelaten. Na een ingrijpende verbouwing is op basis van het uitgeleefde kantoorgebouw een frisse en lichte brede school ontstaan. Bij deze ingreep zijn de nog aanwezige monumentale onderdelen hersteld en geconserveerd, maar is bovendien de oorspronkelijke identiteit van de wevershuisjes op subtiele wijze in het interieur teruggebracht.
De entree van de school bevindt zich op het binnenterrein, vanuit de Noorderstraat te bereiken via de monumentale poort. Het is ingericht naast entreegebied ook een zonnig en besloten speelterrein, hart van het ensemble waarvan naast de Brede Reus ook de Kleine Reus aan de Nieuwe Looiersstraat deel van uitmaakt.
Het inpassen van het programma in de dwingende contour van de beschikbare ruimte vroeg om een zeer efficiënte ruimtelijke indeling, en daarnaast een “dubbel” gebruik van ruimten. Alle lokalen zijn gekoppeld aan een multifunctioneel gebied waar ruimte is voor individueel werken en spelen. De lokalen zijn na de lesuren geschikt te maken voor gebruik voor naschoolse opvang en andere activiteiten: een werksituatie wordt omgevormd tot een gezellige huiskamersfeer.
De grote hoeveelheid aanwezige gevelopeningen zorgen voor veel daglicht in de school. Op de tweede verdieping zijn lichtvensters in het dak gemaakt die zorgen dat ook de grote multifunctionele ruimte onder de kap een ruime hoeveelheid daglicht krijgt.
Een opvallend onderdeel wordt gevormd door de vloerafwerking in het gebouw. Hiervoor is een bijzonder patroon ontworpen, waarin kruisende banen in verschillende kleuren een verwijzing zijn naar de wervers die hier eeuwen gewerkt hebben. Het brengt kleur en structuur in de ruimte en vormt daarnaast voor de kinderen van de school een dankbaar aanknopingspunt voor spelletjes.