In tegenstelling tot veel grootschalige winkelcentra bevindt Haaglanden Megastores zich midden in de stad, langs de spoorbaan op een steenworp afstand van station Holland Spoor. Het is een typische “shopping mall” naar Amerikaans voorbeeld: een centrale hal met drie niveaus, bereikbaar vanaf de parkeerdekken en bereikbaar op straatniveau. Door de lichte curve van de “winkelstraat” is het einde van de straat nooit zichtbaar en stimuleert de nieuwsgierigheid van de bezoeker. Door de integratie van reclame in de architectuur ontstaat een grootstedelijk gebouw dat zijn commerciële functie zelfbewust uitdraagt en op indirecte wijze het voor het oog verborgen winkelplezier in het inwendige prijsgeeft. Het interieurontwerp van het Londense bureau Greig and Stephenson ondersteunt de verleidelijke maar indirecte boodschap, waardoor de individuele winkels ondergeschikt worden aan de overkoepelende ervaring van een in zichzelf besloten stedelijk interieur.
Megastores, Den Haag
Programma: nieuwbouw grootschalig winkelcentrum Opdrachtgever: Volker Wessels Vastgoed Fotografie: Maurice Brandts, Jan Bartelsman Categorie: leisure & winkelen