Driekoningenschool

“Het nieuwe onderkomen van de basisschool Driekoningen benadrukt het belang van licht, lucht en ruimte. Het ontwerp omarmt de traditie van de openluchtscholen zoals die in de jaren ‘20 en ‘30 in Nederland veel werden gebouwd. Het ontwerp is efficiënt en compact. Een beperking van de bruto meters, heeft ruimte in het budget gecreëerd voor kwaliteit op onderdelen als klimaat en beleving. Doordat de gevel volledig geopend kan worden per klaslokaal ontstaat de mogelijkheid oor de leerlingen om in de buitenlucht les te krijgen.
De basisschool Driekoningen geeft klassikaal onderwijs maar vindt het ontwikkelen van zelfstandigheid en het inspelen op specifieke behoefte van individuele leerlingen zeer belangrijk. In het ontwerp is daarom gezorgd voor een ruimtelijke opzet waarin buiten de ruim geproportioneerde lokalen ook een gemeenschappelijk gebied is dat een groot aantal extra gebruiksmogelijkheden kent. Dit door het hart van het compacte volume een “overmaat” te geven zodat het niet alleen als verkeersruimte dient. De inrichting maakt diverse aanvullende les- en werksituaties mogelijk. De ruimtelijke verbinding zorgt ervoor dat er een goed contact is tussen de klaslokalen en de gemeenschappelijke ruimte.

Een brede trap in het midden verbind de verschillende niveau’s zodat de door de school gewenste gemeenschapszin, waarin kinderen uit onder- midden- en bovenbouw samen activiteiten doen elkaar ontmoeten.
Echt bijzonder is de manier waarop in deze school het contact met buiten is georganiseerd. Alle lokalen kunnen worden opengezet en hebben een eigen buitenruimte.”

Projectblad:
icoon-pdf
Publicatie Schooldomein 10-2016:
icoon-pdf

Opdrachtgever: Stichting RK Basisscholen Vleuten Projectteam: Peter Evers, Ernst-Jan Schoute en Armand Paardekooper Overman (fUSE architectuur) Oplevering: 2014 Fotografie: Peter Evers Categorie: onderwijs